۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان
نقشه سایت
مرکز عمرانی
دكترشاكري: سوهانك يك پرديس دانشگاهي با مأموريت دانشجو پروري است
رئيس مركز عمراني، املاك و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامي گفت: سايت سوهانك يك پرديس دانشگاهي است و دانشجو پروري در آن رخ مي دهد، يعني فرد احساس مي كند وارد فضايي مي شود كه المان آن دانشگاهي است و افراد دانشگاهي در آن تحصيل مي كنند. طبيعتا افراد در اين فضا دانش هاي مختلف را مي تواند فرا گيرند. اين موضوع در رشد و شكوفايي دانشجو بسيار موثر است.

 


 
 
 
 

دكترشاكري: سوهانك يك پرديس دانشگاهي با مأموريت دانشجو پروري است

 

9/5/2018 7:00:00 AM

اقبال شاكري

 

رئيس مركز عمراني، املاك و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامي گفت: سايت سوهانك يك پرديس دانشگاهي است و دانشجو پروري در آن رخ مي دهد، يعني فرد احساس مي كند وارد فضايي مي شود كه المان آن دانشگاهي است و افراد دانشگاهي در آن تحصيل مي كنند. طبيعتا افراد در اين فضا دانش هاي مختلف را مي تواند فرا گيرند. اين موضوع در رشد و شكوفايي دانشجو بسيار موثر است.

 

دكتر اقبال شاكري رئيس مركز عمراني، املاك و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامي در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ايسكانيوز با بيان اينكه بهره برداران بايد در مرحله طراحي حضور داشته باشند، گفت: معمولا ساختمان ها بنا بر كاربريشان، به چند تيپ معماري دسته بندي مي شوند كه مورد توجه كاربران قرار مي‌گيرد، به نوعي ديگر مي توان گفت كاربران هستند كه تصميم مي‌گيرند نوع المان هاي معماري كه در فضا در نظر گرفته مي شود، مورد نيازشان هست يا خير. به اعتقاد ما، بهره برداران ساختمان ها بايد در طراحي حضور داشته باشند تا ما در هنگام بهره برداري با دوباره كاري و تعميرات مواجه نشويم، رعايت اين موضوع بسيار ضروري است.

وي ادامه داد: چندي پيش در صورت جلسه تحليل فضاهاي فيزيكي دانشگاه در واحدها اعلام شد حتما بايد بهره بردار تاييد كند كه فضاي ساخته شده مطابق نيازهاي وي بوده و مشكلي ندارد و پاي برگه را امضاكند. نبايد فرد ديگري اوراق مربوطه را به دست بهره بردار برساند. در چنين شرايطي ممكن است فرد بگويد فضايي كه ساخته شده، مطابق نياز وي نبوده و دچار كمبودهايي است. بهره بردار نهايي بايد در ابتداي پروژه حضور داشته باشد، در چنين شرايطي بنا مطابق با نياز سنجي صورت گرفته انجام مي شود.

رئيس مركز عمراني، املاك و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامي در زمينه تغييرات كاربري دانشگاه ها گفت: ممكن است بسته به نياز، كاربري ساختمان ها تغيير پيدا كند، به عنوان مثال با توجه به فناوري هاي جديد، برخي از آزمايشگاه ها دچار تغيير شده اند. اين تغييرات امري پذيرفته شده و طبيعي است. با تغيير و تحول هايي كه در فناوري رخ مي دهد، لازم است در برخي موارد، تغييراتي در بدنه و محل استقرار ساختمان ها صورت گيرد و متناسب با فناوري جديد باشد. به عنوان مثال ممكن است در يك آزمايشگاه، يك دستگاه بزرگ و حجيم بوده و كارايي لازم را نداشته باشد؛ به گونه اي ديگر مي توان گفت كه فناوري هاي جديدي جايگزين اين دستگاه شده است.

وي اضافه كرد: ما بايد سكو، برق، ورودي و نحوه كار كردن با فناوري جديد را در محوطه ها آزمايش كنيم، بسياري از ساختمان هاي دانشگاه هاي ديگر ما نيز به گونه اي نبوده كه از ابتدا براي دانشگاه آن ها را ساخته باشند، مگر آن هايي كه پرديس خود واحد باشند. در جابه جايي ها و تغييراتي كه صورت مي گيرد، معمولا ساختمان هايي در نظر گرفته مي شود كه با تغييراتي جزئي در داخل ساختمان، مي توان آن را به فضاي مورد نياز تبديل كرد.

شاكري در ادامه به سايت سوهانك اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال سايت سوهانك يك پرديس دانشگاهي است و دانشجو پروري در آن رخ مي دهد، يعني فرد احساس مي كند وارد فضايي مي شود كه المان آن دانشگاهي است و افراد دانشگاهي در آن تحصيل مي كنند. طبيعتا افراد در اين فضا دانش هاي مختلف را مي تواند فرا گيرند. اين موضوع در رشد و شكوفايي دانشجو بسيار موثر است تا اينكه بخشي از كار خود را در يك ساختمان و بخشي را در ساختماني ديگر انجام دهد. در چنين شرايطي، دانشجو پروري به شدت افت پيدا مي كند، قطعا پرديس هاي دانشگاهي در شكل گيري و هويت دانشجويي و بالندگي آن ها نقش مهمي دارند.

وي اظهار داشت: دانشگاه هاي علمي كاربردي معمولا توسط دستگاه هاي دولتي و اجرائي تاسيس شده اند و فاقد پرديس دانشگاه هستند، دانشجوها در چنين فضايي تصور مي كنند براي تحصيل به مسافرخانه يا يك اداره رفته اند و احساس نمي كنند در فضاي دانشگاهي قرار گرفته اند. ابهت ساختمان ها، محوطه دانشگاه و المان هايي كه در آن به كار برده مي‌شود، در ساحت دانشجويي اثر مي گذارد. همچنين زماني كه اساتيد موضوع يا درسي را ارائه مي دهند، در يك محوطه مشخص، حضور پيدا مي كنند. تمامي مواردي كه پيش تر به آن اشاره شد، در بهبود شخصيت دانشجو تاثير گذار است. زماني كه آزمايشگاه ها، كارگاه ها و تجهيزات در يك سايت قرار گرفته اند، در شاكله دانشجويي تاثير اساسي خواهند داشت، تمامي اين موارد را مي توانيد در واحدهاي بزرگ دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه هاي برتر كشور مشاهده كنيد.

رئيس مركز عمراني، املاك و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامي در زمينه عملكرد حوزه عمراني دانشگاه آزاد اسلامي در تعمير و نگهداري ساختمان ها، مستند سازي گفت: برخي از نهادهاي دانشگاه در سامانه تعمير نگهداري به ما كمك كرده اند، در اين سامانه، تمام ساختمان هاي دانشگاه در تمامي واحدها تفسير خواهند شد. به علاوه اطلاعاتي در زمينه وضعيت فعلي و كيفيت تمامي المان هاي هر ساختمان به صورت مجزا در حال جمع آوري است، به دنبال آن نيز دستور اصلاحات و تعمير نگه داري نيز صادر خواهد شد. اين نرم افزار قدرتمند است، من در حال حاضر مشغول انجام اموري هستم كه بتوان آن را به عنوان محصول دانشگاه آزاد اسلامي به ثبت رسانده و پس از آن، اين محصول را تجاري كرد. حتي مي توانيم آن را به فروش برسانيم، محور اصلي كار ما در درجه اول تعمير نگهداري و در درجه دوم مستند سازي است.

تاریخ:
1397/06/14
تعداد بازدید:
21
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal