۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور
نقشه سایت
مرکز عمرانی
دانشگاه آزاد اسلامي در صدر تعداد برون‌دادهاي علمي كشور قرار دارد/ بيش از 23 هزار استاد تمام وقت دانشگاه آزاد به پيشرفت علمي كشور كمك مي‌كنند
دانشگاه آزاد اسلامي در صدر تعداد برون‌دادهاي علمي كشور قرار دارد/ بيش از 23 هزار استاد تمام وقت دانشگاه آزاد به پيشرفت علمي كشور كمك مي‌كنند

 رئيس دانشگاه آزاد اسلامي تأكيد كرد: اساتيد اين دانشگاه به عنوان جهادگران عرصه علم با تكيه بر مردم به پيشرفت علمي كشور كمك مي‌كنند.


 
 
 
 
 

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، دكتر محمدمهدي طهرانچي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در مراسم تجليل از اساتيد نمونه كشوري دانشگاه آزاد اسلامي كه عصر امروز در تالار شهيد مطهري سازمان مركزي برگزار شد، با تبريك حلول ماه مبارك رمضان و درود بر پيامبر خاتم (ص) اسوه نيك انسانيت و انسان‌ها، گفت: پيامبر گرامي اسلام (ص) واسطه نزول قرآن بر ماست و اهل بيت (ع) همگي قرآن‌هاي ناطق و هدايتگر انسانيت هستند. ماه مبارك رمضان ماه بهار قرآن است و قرآن كلام خداوند و بزرگ‌ترين مكتوبي است كه به هدايت بشر منجر مي‌شود.

دكتر طهرانچي خاطرنشان كرد: «جرج سالتون» در باب عظمت قرآن و هنگامي كه مي‌خواست دوره تمدني ما را توصيف كند، گفته است: «اسلام دو ويژگي منحصر به فرد دارد؛ يكي اينكه پس از 17 سال كتاب اسلام كه همان قرآن است، به رشته تحرير درآمد، اين در حالي است كه كتاب حضرت عيسي پس از 700 سال مكتوب شد. ويژگي دوم اسلام اين است كه پس از دو قرن، زبان قرآن تبديل به زبان علم شد، يعني اگر كتابي به زبان عربي نوشته نمي‌شد، آن كتاب را صاحب دستاوردهاي نو نمي‌دانستند.» اين ويژگي منحصربه‌فردي است كه خداوند قرآن را به زبان عربي نازل كرده است.

دانشگاه آزاد اسلامي 30 درصد اساتيد كشور را به خود اختصاص داده است

وي با اشاره به برگزاري مراسم تجليل از اساتيد نمونه دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: اين دانشگاه افتخار دارد كه 37درصد آموزش عالي ايران را بدون پول نفت و با تكيه به مردم، بر دوش مي كشد و با 23هزار و 900 استاد تمام‌وقت، 30درصد از اساتيد كشور را به خود اختصاص داده است.

عضو هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه اين رقم بسيار مؤثر و جدي است، اظهار داشت: 23هزار و 900 استاد دانشگاه آزاد اسلامي بدون توجه به تضمين‌هاي دولتي، عمر خود را براي ارتقاي اين مرز و بوم صرف كرده‌اند.

دكتر طهرانچي افزود: در كشور ما يك فرهنگ از زمان قاجار نهادينه شده و آن اينكه افراد مي‌خواهند مستخدم دولت باشند، اما در اين شرايط اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي؛ اين جهادگران عرصه علم با تكيه بر مردم، در اين دانشگاه فعاليت مي‌كنند تا به همراه مردم پيشرفت علمي كشور را شكل دهند.

دانشگاه آزاد اسلامي در صدر تعداد برون‌دادهاي علمي كشور قرار دارد

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه در حال حاضر اين دانشگاه در صدر تعداد برون‌دادهاي علمي در كشور قرار دارد، گفت: امروز با افتخار، اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي را به جامعه معرفي مي‌كنيم كه اين اساتيد خط بطلان بر ادعاي بي‌كيفيت بودن دانشگاه مي‌كشند.

وي تأكيد كرد: امروز مفتخريم به جامعه علمي بگوييم كه اگر دانشگاه آزاد اسلامي 37درصد بار تعليم و تربيت جوانان و دانشجويان را برعهده دارد، اين 37درصد را با كيفيت دنبال مي‌كند و نشان آن، اساتيد برجسته‌اي است كه امروز به محضر جامعه علمي معرفي خواهند شد.

عضو هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه با بيان اينكه دانشگاه نهادي برآمده از مدرنيته در غرب است، گفت: بعد از عصر روشنگري غرب در امتداد مدارسي كه مدل آن را از ما به ارث گرفته بود، يك مدل جديد به نام «يونيورسيتي» ابداع كرد.، البته يونيورسيتي فقط دانشگاه نبود، در حقيقت يك هسته مركزي داشت كه در آن دانش و فرهنگ قرار داشت و يك پوسته شامل فناوري، اجتماع و اقتصاد داشت.

دكتر طهرانچي تاكيد كرد: وقتي مردم از بيرون دانشگاه را مي‌ديدند، با پوسته آن مواجه مي شدند، در حالي كه در درون دانشگاه، جريان دانش و فرهنگ شكل گرفته بود. دانشگاه در ابتدا به عنوان دارالفنون وارد كشور شد و ما فقط پوسته و فناوري آن را ديديم. پس از آن يونيورسيتي به عنوان دانشگاه وارد شد كه از همان ابتداي نامگذاري، اشتباه ما شروع شد.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي افزود: در واقع در كابينه رضاخان بحث شد كه شهر ما از مظاهر تمدن همه چيز دارد به جز «اونيورسيته» و مقرر شد كه اونيورسيته نيز به كشور وارد شود.

وي ادامه داد: پس از اينكه دانشگاه به ايران وارد شد، لغتي كه براي آن به كار بردند، به وجه دانشي دانشگاه توجه داشت، اما قوم عرب دانشگاه را در معناي عام‌تر، «الجامعه» معنا كردند. درواقع اين نامگذاري شبيه حكايت «فيل در تاريكي» مولانا است. داستان از اين قرار است كه فيلي در اتاقي تاريك قرار داشته و مردم شهر كه فيل نديده بودند، به آن اتاق رفته‌ و از آن بازديد مي‌كردند و سپس مشاهدات خود را براي ديگران توصيف مي‌كردند. به علت تاريكي، عده‌اي فيل را ستوني بزرگ و عده‌اي ديگر تختي وسيع توصيف مي‌كردند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه دانشگاه به ايران وارد شد، اما ابعاد اثرگذاري اجتماعي، فناورانه و اقتصادي آن وارد نشد، گفت: مقام معظم رهبري نيز در اين خصوص اشاره فرموده‌اند كه دانشگاه از ابتدا به صورت اشتباه بنيانگذاري شده و برمبناي دين‌زدايي و دين‌گريزي بنا نهاد شد. با فرهنگ و ارزش‌آفريني هم نتوانست ارتباطي برقرار كند، يعني درواقع از عرصه دانش و فرهنگ، فقط دانش آن و از پوسته فناوري و اقتصادي و اجتماعي نيز در دانشگاه هيچ خبري نبود.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه اين بنيانگذاري اشتباه فقط به اينجا ختم نمي‌شد، اظهار داشت: دانشگاه در كشور قدرت جوانه‌زني و رشد را نيز نداشت. دانشگاه قرار بود قانون‌ها و رشته‌ها را گسترش دهد، اما فقط قانون را از غرب وارد مي‌كرد و آن را رشد مي‌داد.

وي افزود: اين ضعف دانشگاه به يكي از ضعف‌هاي اساسي آن تبديل شد، يعني دانشگاه قابليت خلق نداشت. براي مثال ما رشته نقاشي و گرافيك را در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري داريم، اما رشته خط نداريم و هنوز انجمن خوشنويسي ايران، خط را در بستر استاد و شاگري تدريس مي‌كند. موضوعي كه مربوط به خود كشور است، نتوانسته بومي شود، اما رشته‌هايي كه در غرب وجود داشته، در دانشگاه‌هاي ما نيز موجود است.

رشته‌اي كه از غرب وارد مي‌شود، نمي‌تواند متناسب با زيست‌بوم كشور ما توليدات داشته باشد

دكتر طهرانچي با بيان اينكه قابليتي كه غرب در مفهوم دانشگاه يافته بود، اين بود كه در آنجا قانون و رشته خلق مي شد، گفت: اين اتفاق در دانشگاه‌هاي ما نمي‌افتاد. براي مثال ما رشته معماري را وارد كرديم، اما معماري اسلامي تنها در مفهوم استاد و شاگردي ادامه پيدا كرد. ما هيچ گاه نتوانستيم معماري تربيت كنيم كه بتواند معماري مسجد را با تمام ويژگي‌هاي آن انجام دهد. امروز مساجدي مي‌بينيم كه به همه چيزي شبيه هستند به جز مسجد.

عضو هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي تأكيد كرد: اين اتفاقات مي‌افتد، چون رشته‌اي كه از غرب وارد مي‌شود، نمي‌تواند متناسب با زيست‌بوم كشور ما توليدات داشته باشد و عقيم است. در حال حاضر نيز اين شرايط هنوز وجود دارد.

لزوم فراگيري خلق رشته در دانشگاه ها

وي با بيان اينكه اين كشور سرزمين تعليم و تربيت است، گفت: سه هزار سال در اين سرزمين مدرسه وجود داشته است. رشته آموزش را وارد كرده‌ايم، اما مدرسه‌داري هنوز به صورت سينه به سينه و نسل به نسل ادامه پيدا مي‌كند. امور تربيتي كه ما وارد كرده‌ايم، علوم تربيتي و آموزشي مربوط به دانشگاه غرب است، بنابراين اين نهال براي آن زيست‌بوم است و قلمه‌پذير نيست. ما بايد خلق رشته را ياد بگيريم، چرا كه در غير اين صورت دانشگاه پوسته اجتماعي، اقتصادي و فناوري خود را پيدا نمي‌كند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان كرد: مقاله و پايان‌نامه، گفتمان درون‌سازماني دانشگاه است و مربوط به هسته دانشگاه مي‌شود. درواقع هسته‌اي كه بايد پوسته دانشگاه حول آن شكل بگيرد، پس قرار نيست به خودي خود دردي از جامعه دوا كند. مقاله بايد وجود داشته باشد. كتابت علم و دستاورد علمي همواره سفارش شده و حديث در مورد آن وجود دارد. درواقع اين موضوع گفتار درون‌خانواده دانشگاه و جامعه علمي است.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي افزود: اگر بخواهيم دانشگاه مولد داشته باشيم كه ميوه بدهد، آن ميوه بايد شيريني خود را در اجتماع، اقتصاد و فناوري عرضه كند. اشكال دانشگاه اين است كه كپي مي‌كند و خودش نمي‌تواند قانون خلق كند.

دكتر طهرانچي ادامه داد: ما متناسب با تربيت نسل و مردم كشور خود، رشته تعريف نكرده‌ايم و در واقع بين محصول تربيت‌شده و محصول موردنياز جامعه فاصله وجود دارد.

وي با بيان اينكه در دانشگاه آزاد اسلامي تنها 7هزار دانشجوي رشته كشاورزي تحصيل مي‌كنند، گفت: اين در حالي است كه 5 ميليون خانوار از اين رشته ارتزاق مي‌كنند، اما چرا نتوانسته‌ايم آنها را متقاعد كنيم كه اين رشته را در دانشگاه آزاد اسلامي فراگيرند دليل اين است كه ما متناسب با زيست بوم، دانشجو تربيت نمي‌كنيم.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با تأكيد بر اينكه قلب دانشگاه، آموزش است، خاطرنشان كرد: يكي از انحرافات ديگر در مفهوم دانشگاه، اين است كه Education را آموزش تعريف كرده‌ايم و High Education را آموزش عالي، در صورتي كه در هيچ جاي كتاب لغت، Education با Teaching برابر نيست.

وي خاطر نشان كرد: در كشور سطح متوسطه تحصيلات را آموزش و پرورش نامگذاري كرديم. در سطوح بالاتر، كلمه پرورش را برداشته و آموزش عالي را جايگزين كرديم، در صورتي كه كلمه پرورش نبايد حذف مي‌شد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه دانشگاه در ابتداي قرن بيست و يك، آمده بود كه اقتصاد، اجتماع و فناوري را علمي كند، اظهار داشت: اين در حالي است كه خود دانشگاه متأثر از سه مقوله اقتصادي، اجتماعي و فناوري قرار گرفت.

دكتر طهرانچي افزود: در ابتداي اين قرن، عده‌اي گفتند كه عمر دانشگاه و كتاب به سر رسيده و حال وقت آموزش مجازي است، اما عده‌اي ديگر در غرب تأكيد كردند كه كتاب و دانشگاه هرگز نمي‌ميرد، چون در قلب دانشگاه، پرورش وجود دارد و در قلب پرورش، نقش استاد حائز اهميت است. نمي­شود از پشت دروازه فضاي مجازي بدون نگاه چهره به چهره و چشم در چشم، آموزش داد. درواقع نقش مربيگري استاد قابل حذف نخواهد بود.

وي تأكيد كرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامي، اساتيد را ارج مي نهيم، چون انسانيت را ارج مي دهيم و انسانيت بدون پرورش به جايي نمي‌رسد.

دكتر طهرانچي پس از مراسم تجليل از اساتيد نمونه كشوري دانشگاه آزاد اسلامي، در جلسه معارفه حجت الاسلام و المسلمين محمد شريفاني سرپرست دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در سازمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: استاد در دانشگاه حذف نمي‌شود، چرا كه فقط آموزش مهم نيست، بلكه پرورش نيز ركن جدي دانشگاه است و براي اينكه شكل بگيرد از زمان حضرت امام (ره) سنت حسنه‌اي به پا شد و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها شكل گرفت كه نگاهش به دانشجو به عنوان انساني تربيت پذير بود.

وي با بيان اينكه هنگام ورود دانشگاه به كشور بين دو نهاد دانشگاه و حوزه علميه رقابتي ايجاد شد، به صورتي كه حتي الهيات و قرآن و الهيات و كلام را نيز به رشته تبديل كرده و در دانشگاه آموزش دادند، اظهارداشت: حضرت امام خميني (ره) با انديشه بلند خود، دانشگاه را تكفير نكرد، بلكه بين دو نهاد دانشگاه و حوزه علميه، بحث وحدت را مطرح كرد، يعني ما نهاد جامع‌تري لازم داريم كه اين نهاد جامع، برگرفته از دو نحله فكري در كنار هم قرار بگيرند و با وحدت بتوانند دانش و فرهنگ را براي جامعه به ارمغان آورند.

دكتر طهرانچي خاطرنشان كرد: براي اينكه اين موضوع شكل بگيرد، يك نقطه وصل وجود داشت و آن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها بود. اين دو نهاد به هم نزديك شدند و يك هويت فرهنگي شكل گرفت كه ديگر در دانشگاه دين‌ستيزي وجود نداشته باشد.

وي افزود: چله اول انقلاب اسلامي گذشته و چله دوم در پيش است. ما افتخار داريم در گام دوم انقلاب، موضوع علم و پژوهش به عنوان پيشران مطرح شده و پس از آن موضوع اخلاق و معنويت عنوان شده است. اين نقش فقط مختص نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها نيست، بلكه مختص تك تك ماست.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با تأكيد بر اينكه نهاد دانشگاه بدون توجه به اخلاق و معنويت به جايي نخواهد رسيد، گفت: حتي در غرب هم دانشگاه براي ارزش‌آفريني و فرهنگ ساختن خلق شده، يعني دانشگاه غربي را هم براي دانش و فرهنگ ساخته‌اند، بنابراين ما كه در كشور داراي يك فرهنگ قوي و كهن هستيم و 500 سال رهبري علمي جهان را در اختيار داشتيم، بايد به داشته‌هاي خود برگرديم. در اين راه بايد دانش و فرهنگ را با هم ممزوج كنيم.

وي در پايان تأكيد كرد: ما افتخار داريم كه بعد از دوره تحولي جديد در دانشگاه آزاد اسلامي، بحث نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با جديت پيگيري كرده و مقرر شد اين حوزه بسيار جدي‌تر وارد دانشگاه شود، البته جا دارد از حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان كه قبلاً اين مسئوليت بزرگ را برعهده داشت، تشكر و قدرداني كنيم. 

تاریخ:
1398/02/21
تعداد بازدید:
10
منبع:
Powered by DorsaPortal